Soki i koktajle – czym się różnią? Co wybrać?

sok czy koktajl
Sok czy koktajl? Co jest lepsze, zdrowsze, smaczniejsze? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zarówno soki jak i koktajle pozytywnie wpływają na nasze zdrowie dostarczając do organizmu dużą dawkę substancji odżywczych. Zarówno soki i koktajle mają swoich zwolenników.  Co je różni?

Soki i koktajle – czym się różnią?

Po pierwsze sposób, w jaki powstają
Do przygotowywania soku wykorzystuje się zazwyczaj wyciskarkę lub sokowirówkę. Wyciskanie soku polega na wydobyciu wody i substancji odżywczych z owoców i warzyw. W przypadku soków błonnik jest usuwany (w postaci pulpy). Dzięki temu składniki odżywcze są szybciej wchłaniane przez organizm.
Wyobraź sobie ile czasu zajęłoby Ci dokładne zgryzienie 5 dużych, twardych marchewek, aby Twój organizm mógł je strawić. Wypicie szklanki soku z marchwi byłoby z pewnością łatwiejszym zadaniem:) Sok to niezwykle skoncentrowana i łatwo przyswajalna dawka składników odżywczych.

Koktajle przygotowywane są za pomocą blendera. To urządzenie, które za pomocą ostrzy rozdrabnia składniki nadając im płynną postać. W przeciwieństwie do soków koktajle zawierają całe owoce i warzywa wraz z cennym błonnikiem. Zmiksowana forma sprawia, że koktajle są łatwe do strawienia.
Dzięki temu, że koktajle posiadają błonnik składniki odżywcze są wolniej uwalniane do krwiobiegu, a Ty dłużej czujesz się nasycony. Błonnik pełni również inną ważną rolę w organizmie – pomaga oczyszczać organizm z toksyn. Działa jak miotła, która wymiata z organizmu to co niepotrzebne.

Po drugie składniki
W przypadku soków sprawa jest prosta. Sok może być wyciskany z większości świeżych owoców i warzyw (zarówno korzeniowych jak i liściastych). To bardzo skoncentrowana forma składników odżywczych.
Koktajl może mieć bardziej złożony skład. Na ogół to zmiksowane owoce (świeże lub mrożone) połączone z bazą np. sokiem/wodą/mlekiem czy jogurtem. W przypadku zielonych koktajli obowiązkowym dodatkiem są warzywa liściaste, np. szpinak, jarmuż czy natka pietruszki. Koktajle mogą być wzbogacone o płatki owsiane, orzechy, daktyle czy tzw. super pokarmy jak spirulina, nasiona konopi czy siemię lniane.

Po trzecie konsystencja
Koktajle są zdecydowanie bardziej gęste i sycące niż soki, ponieważ zawierają dużą dawkę błonnika. Ale nie tylko. Koktajle są często wzbogacane dodatkowo o takie składniki jak siemię lniane czy nasiona chia, które dodatkowo wydłużają uczucie sytości. Pijąc szklankę koktajlu będziesz czuł się dłużej nasycony niż po szklance soku.
Soki natomiast są rzadsze, ale za to bardziej skoncentrowane w składniki odżywcze. W związku z tym, że nie są tak sycące jesteś w stanie wypić ich więcej.

Czy połączenie soku i koktajlu nie byłoby idealną formą połączenia skoncentrowanych składników odżywczych z niezbędnym dla zdrowia błonnikiem? W menu Na zdrowie Fresh soki Lux i Premium stanowią takie połączenie, ponieważ zostały dodatkowo wzbogacone o zblendowane owoce i warzywa. Dzięki takiemu połączeniu soku z całymi owocami uczucie sytości będzie Ci towarzyszyło na dłużej.

Soki i koktajle – co je łączy?

Zarówno świeżo wyciskane soki jak i koktajle są pyszne, w pełni naturalne i łatwo przyswajalne. To zdrowe źródło energii i składników pokarmowych w niezwykle smacznym wydaniu. Ich kombinacja smaków, kolorów jest nieograniczona. Każdy znajdzie coś dla siebie.

O czym warto pamiętać? Im świeższe tym lepsze, nie tylko w smaku. Wraz z upływem czasu, światło i powietrze kradnie wiele składników odżywczych.
Co wybrać?
Wybór należy do Ciebie! Obie wersje są pyszne i zdrowe, w 100% naturalne. Moim zdaniem sok i koktajl idealnie się uzupełniają w zależności od Twoich potrzeb.
Zacznij dzień od szklanki soku lub koktajlu, która dostarczy Ci dużą dawkę witamin i minerałów, doda energii i sprawi że będziesz gotowy na wszystko!

Magdalena Olszewska – Surojadek.com