Dlaczego warto jeść owoce cytrusowe, szczególnie zimą?

mandarynki

Pomarańcze są nie tylko smaczne, ale jak wszystkie cytrusy bardzo zdrowie. Jeśli jednak myślisz, że w tym poście będzie mowa głównie o witaminie C, której dobrym źródłem są owoce cytrusowe to jesteś w błędzie. Tym razem chodzi o hesperydynę, której źródłem są cytrusy.
Jak działa hesperydyna? Otóż przyspiesza obieg krwi w organizmie i ma pozytywny wpływ na krążenie krwi. Zostało to potwierdzone naukowo. Na czym polegało to badanie? W badaniu wzięły udział kobiety, które z powodu słabego krążenia były szczególnie wrażliwe na zimno. Kobiety biorące udział w badaniu zostały podzielone na 2 grupy. Jedna grupa dostała do wypicia świeży sok wyciśnięty z pomarańczy, natomiast druga grupa otrzymała syntetyczny napój o smaku pomarańczy. Obie grupy podczas badania zostały umieszczone w chłodnym pomieszczeniu. I co się okazało? Kobiety, które wypiły prawdziwy sok marzły o połowę wolniej niż te, który piły jedynie jego syntetyczny odpowiednik. Jak to stwierdzono? To proste. Zbadano temperaturę palców u rąk. Okazało się, że przepływ krwi u kobiet, pijących sok pomarańczowy był bardziej stabilny.
W dalszej części badania kobiety dodatkowo zanurzały dłonie w lodowatej wodzie. I znowu lepsze efekty odniosła grupa, która wypiła wcześniej prawdziwy sok z cytrusów. Ta grupa kobiet rozgrzewała się o 50% szybciej w porównaniu z drugą grupą, która piła napój o smaku pomarańczy. Jeśli więc wybierasz się w zimowy, mroźny dzień na długi spacer lub na łyżwy lub narty koniecznie wypij sok z cytrusów. Nie będą Ci marzły palce u nóg i rąk. Będzie Ci cieplej.

pomarancze

Co jeszcze warto wiedzieć o soku z pomarańczy?
1 szklanka świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy to 112 kcal i ponad 200% dziennego zapotrzebowania na naturalną witaminę C, której przyswajalność jest znacznie wyższa niż syntetycznej witaminy. Witamina C nie tylko chroni organizm przed przeziębieniami. Uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne. To ważne nie tylko dla osób z tendencją do pękających naczynek. Dieta bogata w witaminę C pomaga również zapobiegać łatwemu tworzeniu się sińców, krwotoków czy krwawień dziąseł. To silny antyoksydant, który dba o młodą, piękną skórę. Oprócz witaminy C pomarańcze są też bogatym źródłem witamin A, B, B12 i P.
Czy wiesz, że 1 duża pomarańcza zawiera aż 18% dziennego zapotrzebowania na błonnik? Błonnik nie tylko wymiata z organizmu toksyny, ale też pomaga usuwać zły cholesterol LDL.
Jedz i pij cytrusy zimą. Tym bardziej, że sezon na cytrusy w Europie jest właśnie wtedy w pełni. Zima to najlepsza pora na objadanie się cytrusami. To zimą pomarańcze i mandarynki są najbardziej słodkie i soczyste. Korzystaj więc z sezonu. Ze smakiem 🙂