Przez żołądek do…zdrowych oczu

Przez żołądek do…zdrowych oczu

Początek września to nowy rok szkolny. To również nachodząca jesień i coraz krótsze dni, które oznaczają  więcej czasu spędzonego w sztucznym świetle. Do tego godziny wpatrywania się w ekran telewizora, komputera  czy smartfona. Dla naszych oczu to naprawdę duże wyzwanie. Nic dziwnego, że coraz więcej osób ma problem  ze wzrokiem, zmęczonymi, przesuszonymi oczami….

Jak zadbać o oczy, by były zdrowe? Jak zapobiec ich przemęczeniu? 

Oczywiście odpowiednia ilość snu i unikanie długotrwałego wpatrywania się w monitor to podstawa. Warto jednak  zadbać przede wszystkim o dietę.

To co znajduje się na Twoim talerzu ma ogromny wpływ na Twoje oczy i cały organizm. Im lepsza kondycja organizmu  tym lepsza kondycja oczu. Wzmacniając oczy wzmacniamy cały organizm.

Co zatem jeść by mieć lepszy wzrok?

2. Witamina A

To witamina niezbędna dla zdrowych oczu, która pomaga chronić powierzchnię oka. Szczególnie dużo witaminy A potrzebują osoby długo przesiadujące przed komputerem, ponieważ ich oczy muszą tysiące razy reagować na bodźce świetlne  (jaśniejsze i ciemniejsze). Niedobór tej witaminy może spowodować problemy ze wzrokiem, wysuszenie komórek  rogówki oka, a także stan zapalny spojówek.

A zatem w diecie osób spędzających dużo czasu przed monitorem powinny znaleźć się przede wszystkim pokarmy  bogate w beta karoten, który przekształcany jest w organizmie w witaminę A.

Co to za pokarmy? Na przykład zwykła, ale potężna w działaniu marchewka. To jedno z najbogatszych źródeł witaminy A.  Już 100g tego pomarańczowego warzywa dostarcza 16705 IU tej witaminy. To ponad 300% rekomendowanego  dziennego zapotrzebowania na witaminę A. Przy problemach wzrokowych warto sięgnąć po bardziej skoncentrowaną  wersję czyli sok z marchwi. A więc jeśli spędzasz dużo czasu przed monitorem lub jesteś molem książkowym pij sok  z marchwi.

Inne bogate źródła beta karotenu to np. słodkie ziemniaki (bataty), dynia, brzoskwinia, brokuły, papryka czy szpinak.

2. Luteina i zeaksantyna

To barwniki naturalnie występujące w warzywach i owocach. Te dwa związki gromadzą się również w siatkówce  naszego oka i pełnią funkcję filtra ochronnego (chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem). Luteina i zeaksantyna  to również ochrona przed groźnymi chorobami oczu jak np. zwyrodnienie plamki żółtej.

Jakie produkty są dobrym źródłem luteiny i zeaksantyny? Najwięcej tych cennych związków znajdziesz w  ciemnozielonych warzywach jak liście jarmużu, szpinaku czy buraka liściowego. Warto pamiętać również o groszku  zielonym, kapuście, sałacie a także pomarańczowych owocach i warzywach jak dynia, mango czy brzoskwinia.

3. Antocyjany

To barwniki odpowiedzialne w przyrodzie za kolor niebieski, czerwony i fioletowy. Dieta bogata w te związki  poprawia kondycję oczu, a nawet może poprawić ostrość wzroku.

Gdzie jest najwięcej antocyjanów? W pysznych jagodach, borówkach, jeżynach czy aronii.

Nakarm swoje oczy

To tylko przykłady produktów, które naturalnie dbają o nasze oczy i dobry wzrok. Dieta bogata w kolorowe  owoce i warzywa to klucz nie tylko do dobrego wzroku, ale też silnej odporności i znakomitego samopoczucia.

Na zdrowie.