Jaką herbatę warto pić? Jak ją najlepiej przygotować?

Jaką herbatę warto pić? Jak ją najlepiej przygotować?

Zbliżający się sezon jesienno-zimowy to czas, w którym szczególnie chętnie sięgamy po ciepłe napoje.

Najbardziej popularny gorący napój to oczywiście herbata. Czarna, zielona, biała czy ziołowa.

Każda trochę inna i o różnych właściwościach. Każda ma swoich wiernych fanów. Którą z nich warto wybrać?

Jak najlepiej zaparzać herbatę, by miała najwięcej zdrowotnych właściwości?

Niezależnie od tego czy jest to czarna, zielona czy biała herbata każda pochodzi z tego samego wiecznie zielonego krzewu

herbacianego.

Wyjątkiem jest herbata ziołowa, którą można przygotować z innych niż krzew herbaciany roślin jadalnych jak czystek,

rumianek czy mięta.

Co takie zdrowego kryje się w herbacie?

Istnieją pewne składniki, które występują tylko w herbacie i mają silne działanie lecznicze w przypadku wielu dolegliwości.

Herbata to źródło nie tylko herbacianej kofeiny, która skutecznie walczy ze zmęczeniem i sennością ale też bogate źródło

wielu przeciwutleniaczy i fluoru.

Badania naukowe potwierdzają, że picie herbaty może przynieść wiele korzyści dla zdrowia. I tak np. zielona herbata chroni

przed chorobami nowotworowymi, obniża poziom cholesterolu, ciśnienie, poziom cukru we krwi, a nawet zawartość tłuszczu

w organizmie. Spożywanie herbaty to również zmniejszone ryzyko cukrzycy i problemów z próchnicą zębów.

Jaką herbatę warto wybrać?

Najlepiej zieloną lub białą. Te herbaty są korzystniejsze dla zdrowia w porównaniu do czarnej herbaty, ponieważ są mniej

przetworzone. Czarna herbata to nic innego jak poddana fermentacji herbata zielona. Białą herbatę robi się wyłącznie z

młodych liści. Ta herbata ma więcej składników odżywczych niż zielona herbata, która powstaje z bardziej dojrzałych liści.

Jest jednak małe ale. Zdaniem wybitnego specjalisty w dziedzinie odżywiania dr. M. Gregera składniki ukryte w białej

herbacie uwalniają się przy odpowiednim poziomie kwasowości. Warto więc dodać do niej plasterek cytryny.

Jak parzyć herbatę?

Zarówno biała jak i zielona herbata posiada właściwości antynowotworowe. W przypadku białej herbaty naukowcy stwierdzili,

że najsilniejszą moc antynowotworową biała herbata nabiera po parzeniu jej przez jedną minutę.

Herbata to również moc przeciwutleniaczy. Żeby z tej mocy w pełni skorzystać warto ją również „parzyć na zimno”,

ponieważ wysoka temperatura może niszczyć część przeciwutleniaczy wrażliwych na wysoką temperaturę.

Jak przygotować taki napar na zimno, nazywany również cold brew? Wystarczy zalać liście herbaty zimną wodą i pozostawić

w temperaturze pokojowej na minimum dwie godziny. Przygotowany w ten sposób napar zawiera mniej kofeiny, jest

łagodniejszy w smaku i bardziej aromatyczny. To popularny sposób przygotowywania naparu z herbaty w Tajwanie.

Ja w taki sposób „zaparzam” również ziołowe herbaty ze świeżych liści mięty zostawiając je nawet na całą noc w zimnej

wodzie w lodówce.

Co zamiast herbaty?

Innym sposobem na rozgrzanie organizmu może być kubek gorącej wody z kilkoma plasterkami świeżego imbiru i cytryny.

Również świeżo wyciskane soki i koktajle mogą rozgrzewać od wewnątrz, mimo, że ani trochę nie są ciepłe napoje.

Wystarczy by jednym z ich składników był kawałek świeżego kłącza imbiru lub kurkumy.

Na zdrowie!