Poznaj zaskakujące właściwości jabłek

jablka

Jabłka to jedne z najbardziej popularnych i dostępnych owoców w naszym kraju. Dostępne są właściwie przez cały rok, ale najlepsze są świeże, prosto z drzewa. Można wtedy wyczuć ich intensywny aromat i niepowtarzalny smak. To nie tylko smaczna przekąska. Jabłka oferują o wiele więcej!
Co kryje się w 1 średniej wielkości jabłku?
Kalorie: 95
Węglowodany: 25 gramów
Błonnik: 4 gramów
Witamina C: 14% rekomendowanej dziennej dawki
Potas: 6% rekomendowanej dziennej dawki
Witamina K: 5% rekomendowanej dziennej dawki
A poza tym w jabłku znajdziesz mangan, miedź i witaminy: B1, B2, B6, A oraz E.
To oczywiście nie koniec. Jabłka są bogatym źródłem polifenoli i chociaż etykiety żywieniowe nie mówią wiele na temat tych roślinnych związków, to są one bardzo ważne dla Twojego zdrowia.

Dlaczego warto jeść jabłka?

Powodów jest bardzo dużo. Są smaczne, sycą, dbają o higienę Twoich zębów i świetnie wspomagają odchudzanie. Oto zaledwie kilka udowodnionych naukowo właściwości jabłek:

1.  Jabłka wspomagają utrzymanie prawidłowej wagi.

Połączenie błonnika i wody, która znajduje się w jabłkach potrafi zaspokoić nawet duży głód. W jednym z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Pensylwanii wykazano, że osoby, które rozpoczynały posiłek od zjedzenia kilku plasterków jabłka, zjadały 200 kalorii mniej niż osoby, które jabłka nie jadły przed jedzeniem.

2.  Jabłka na zdrowe serce

Jabłka często łączone są z obniżeniem ryzyka chorób serca. Nie bez powodu. Zawarty w jabłkach rozpuszczalny błonnik wspomaga obniżenie poziomu złego cholesterolu. Polifenole działają antyoksydacyjnie i zapobiegają m.in. stresowi oksydacyjnemu. Jednym z polifenoli zawartych w jabłku jest katechina, która może obniżać zbyt wysokie ciśnienie krwi.
Jedno z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Wageningen w Holandii dowiodło, że spożywanie dużych ilości flawonoidów może zredukować ryzyko zawałów nawet o 20%.

3.  Jabłka zmniejszają ryzyko cukrzycy

Liczne badania wskazują na dobroczynne działanie jabłek na poziom cukru we krwi. W jednym z badań przeprowadzonych na bardzo dużej grupie osób odkryto, że zjedzenie jabłka każdego dnia redukuje powstanie cukrzycy typu 2 aż o 28%.

4.  Jeśli ocet, to tylko z jabłek

Jabłka możesz spożywać na wiele sposobów. W koktajlach, w całości, a nawet w sałatkach. Jest jednak jeszcze jeden bardzo korzystny dla zdrowia sposób spożywania jabłek. To ocet jabłkowy. Stosuje się go jako część dressingu do sałatek, zewnętrznie, a nawet do sprzątania jako środek czyszczący. Zastosowań jest bardzo dużo, ale warto przyjrzeć się właściwościom zdrowotnym octu jabłkowego. Lista jest naprawdę imponująca.
Ocet jabłkowy świetnie odkwasza organizm co przy dzisiejszej mocno zakwaszającej diecie może okazać się zbawienne dla organizmu.
Wątroba to największy filtr i najbardziej zapracowany organ w Twoim organizmie. Codziennie filtruje około 2000 litrów krwi. Jej prawidłowe działanie jest konieczne dla utrzymania zdrowia. Ocet jabłkowy ma silne działanie odtruwające i pobudzające wątrobę.
Dzięki właściwościom antybakteryjnym octu jabłkowego, stosuje się go na ból gardła, a nawet na nieświeży oddech.
Skutecznie dezynfekuje i uśmierza ból. Dlatego może być niezastąpiony podczas letnich spacerów czy przejażdżek rowerowych, podczas których ukąszenia owadów zdarzają się dosyć często. Aby zdezynfekować ukąszone miejsce, wystarczy przetrzeć je octem jabłkowym rozcieńczonym 1:1 z wodą :)

jablka czerwone

Sezon na jabłka właśnie się rozpoczyna. Najsmaczniejsze są nasze polskie jabłka, szczególnie stare odmiany jak malinówka, antonówka czy kosztela. Pamiętaj, aby jeść jabłka w całości, ze skórą pod którą kryje się mnóstwo składników odżywczych oraz duża dawka błonnika.