Jagody. Poznaj jeden z najsilniejszych antyoksydanów

jagody

Czy wiesz, że owoce jagodowe zawierają największą ilość antyoksydantów spośród najczęściej spożywanych owoców na świecie? To nie jedyny powód, aby je jeść. Są smaczne, intensywnie niebieskie i zawierają składniki, które bardzo skutecznie chronią organizm przed chorobami nowotworowymi. Jagody są jednym z najbogatszych źródeł antocyjanin – silnego barwnika nadającego jagodom bardzo intensywnego niebieskiego koloru. Antocyjanozydy to bardzo skuteczna broń przeciwko wolnym rodnikom.
Odmian jagód jest wiele: borówka amerykańska, jagoda kamczacka, ale to dziko rosnące jagody leśne są najzdrowsze.

jagody 3

Oto tylko kilka powodów, dla których warto korzystać z tych pysznych, niebieskich owoców.

1. Skuteczna ochrona przed uszkodzeniami DNA

Komórki w organizmie ulegają ciągłym uszkodzeniom. Dziennie nawet setki tysięcy razy. To nadmiar wolnych rodników powoduje uszkodzenia DNA. Dlatego tak istotną rzeczą jest przywrócenie równowagi i włączenie do diety jak największej ilości produktów bogatych w przeciwutleniacze. Jagody są bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy, które skutecznie chronią komórki przed uszkodzeniami.

2. Jagody na dobry wzrok

Czy można poprawić wzrok jedząc owoce? Jagody dzięki zawartości antocyjanozydów mają bardzo korzystny wpływ na wzrok. Szczególnie wspomagają widzenie w nocy. 1 kubek owoców jagodowych zawiera aż 0,24 miligramy cynku, ważnego minerału wspierającego wzrok.

3. Zdrowy układ krążenia

Jedzenie jagód ma bardzo korzystny wpływ na układ krążenia. Zawarte w nich związki chemiczne pomagają obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu. Jedno z badań przeprowadzonych na 93.000 osób wykazało, że jagody mogą zapobiegać zawałom serca aż o 32%. W innym badaniu opublikowanym w magazynie The Journal of Nutrition naukowcy przekonują, że już dwie szklanki jagód dziennie mogą obniżać utlenianie LDL (złego cholesterolu) o 27% i tym samym zapobiegają powstawaniu miażdżycy.

3. Jagody na odchudzanie

Z pewnością wielu ucieszy fakt, że jagody wspomagają gubienie zbędnych kilogramów. Są dobrym źródłem błonnika, a zawarte w jagodach katechiny aktywują geny odpowiedzialne za spalanie tkanki tłuszczowej. 1 kubek jagód to zaledwie 85 kalorie.

4. Jagody poprawiają pracę mózgu

Jagody zawierają dużą ilość polifenoli. Zdaniem irańskich naukowców owoce jagodowe chronią mózg przed neurotoksynami oraz stresem oksydacyjnym. Inne badanie wykazało, że jedzenie jagód poprawia pamięć.

5. Zdrowsza i piękniejsza skóra

Ekstrakt z jagód od dawna stosowany jest w produktach do ochrony i pielęgnacji skóry. Wiele badań naukowych wskazuje na szerokie spektrum działania antyoksydantów, witamin i minerałów oraz ich dobroczynne właściwości dla naszej skóry.

Sezon na jagody nie trwa długo, ale z ich cennych właściwości możesz korzystać przez cały rok! Czy wiesz, że zamrożone jagody nadal zawierają bardzo dużą dawkę cennych składników odżywczych? Niektóre badania wskazują, że zamrożenie jagód w temperaturze -17 stopni Celsjusza nawet na 3-6 miesięcy nie wpływa znacząco na zawartość składników odżywczych.

jagody2

Oczywiście najlepsze jagody to te świeże, ale warto zrobić zapasy na jesień i zimę. W końcu, dlaczego nie mielibyśmy jeść jagód przez cały rok ? :)